Redesign webu

Permanentní redesign

Běžný postup, tj. redesign jednou za rok až dva, s sebou nese mnoho nevýhod. Snižující se kvalita stránek vede k jejich nižší konkurenceschopnosti. Těsně před tím než je redesign dokončen, web pouze hůře plní své poslání. Konkurence v tomto období zbytečně získává cenný tip.

„Klasický“ redesign také představuje obrovský zásah do funkčnosti webu. Často se zároveň změní grafika, struktura webu, navigační prvky i obsah. To platí, že jsem stálí návštěvníci cítí dezorientovaní a zmatení. Web se jim náhle pod rukama zcela změnil a chvíli potrvá, než si na něj zvyknou. Proto u živého rozsáhlý redesign nenávidí.

Platí to zejména u stránek s opakovanou návštěvností. Například u informačních webů a online magazínů. Platí to i pro vaše firemní stránky pokud se snažíte budovat rozsáhlý web s hodnotným obsahem. A to je dnes nejúčinnější dlouhodobá internetová strategie – jak z hlediska optimalizace pro vyhledávače<, link bulidingu, tak i budování značky.

Klasický redesign tak vede k paradoxu, kdy ve snaze o zlepšení kvality webu uživatele dočasně zablokujeme a míra konverze přechodně klesá. Důvody pěkně popisuje Jakob Nielsen v článku Fresh vs. Familiar: How Aggressively to Redesign.

Redesign v každém okamžiku

p>Proto se intervaly mezi jednotlivými redesigny stále více zkracovaly, až byl objeven permanentní redesign. Ten spočívá v průběžném hodnocení stavu prezentace a jejích drobných úpravách tak, aby web stále odpovídal interním domům i moderním trendům. Drobných vylepšení si uživatelé často ani nevšimnou, a pokud ano, často jen přivítají.

Permanentní redesign nese i další klad: u postupných změn lze hodnotit jejich přínos. Například změníte obrázek na úvodní stránce a poté snadno změříte, jak se to projevilo na počtu odchodů nebo jak se změnil konverzní poměr lidí, kteří přes úvodní stránku prošli Namotivoval je nový obrázek k poptávce lépe než starý?

Pokud uděláte všechny změny najednou, změříte pouze celkový výsledek. Nevíte, zda je za něj odpovědný nový grafický návrh informační architektura či obsah. I když bude výsledek nejspíš lepší než u předchozí verze webu, některé dílčí změny ho pravděpodobně zhoršily. Permanentní redesign by vám umožnil zhoršovatele rozpoznat a odstínit. Celkový výsledek by byl o hodně lepší. I proto permanentní redesign vede k efektivnějšímu webu.

Kdy se permamentní redesign nehodí

Pokud jsou stránky příliš zastaralé, je třeba se všech chyb zbavit co nejdříve. Pak je kompletní rekonstrukce webu nejlepším řešením.

Permanentní redesign také klade větší nároky na lidské a finanční zdroje někdo stále musí sledovat, co se na webu děje, co nefunguje a navrhovat změny. Na druhou stranu, základní nástroje webové analytiky jsou dnes tak snadno dostupné a srozumitelné, že by tento postup měl být dnes běžný.

Také musíte být v kontaktu s web developerem, který mění dlouhodobé provádění. To klade větší nároky na výběr dodavatele, který musí být orientovaný spíše na dlouhodobou a často úmornou spolupráci než na rychlý výdělek.

A nejdůležitější bod nakonec. Permanentní redesign je především o přístupu. Pokud jste ve firemní zvyklosti se webu věnovat nárazově, může být obtížné tento přístup změnit.